Ten artyku czytasz w ramach bezp豉tnego limitu

Lista TOP 2 proc. zawiera nazwiska naukowców z całego świata, których publikacje są najczęściej cytowane przez innych autorów.

Wspomniany ranking jest opracowywany przez analityków z Uniwersytetu Stanforda, wydawnictwa Elsevier oraz firmy analitycznej SciTech Strategies. Lista TOP 2 proc. ocenia cały dorobek naukowy badaczy wg indeksu bibliometrycznego, uwzględniając takie kryteria jak: indeks Hirscha, liczbę cytowań i miejsce na liście autorów.

Wśród naukowców z UMCS na najwyższej piątej pozycji rankingowej na świecie w dyscyplinie "geografia" (spośród 12 879 badaczy z całego świata) i pierwszej w dyscyplinie "geografia fizyczna" znalazł się prof. Jean Poesen z Instytutu Nauk o Ziemi i Środowisku UMCS.

W grupie pierwszych 1000 autorów w poszczególnych dyscyplinach uplasowało się kolejnych pięciu pracowników Uniwersytetu: prof. Wiesław I. Gruszecki zajął 257. pozycję w dyscyplinie "biofizyka", na pozycji 269. w dyscyplinie "nauki o środowisku" uplasował się prof. Patryk Oleszczuk, prof. Jaco Vangronsveld znalazł się na 455. pozycji w dyscyplinie "nauki o środowisku", prof. Dorota Kołodyńska na 586. w dyscyplinie "inżynieria chemiczna", a prof. Zbigniew Hubicki na 726. w dyscyplinie "inżynieria chemiczna".

W grupie 1000-4000 autorów UMCS reprezentują: prof. Emil Chibowski, prof. Andrzej Dąbrowski, prof. Mieczysław Korolczuk, prof. Stefan Sokołowski, prof. Roman Leboda, prof. Jerzy Dudek, prof. Zbigniew Krupa, prof. Krzysztof Woliński i prof. Agnieszka Nosal-Wiercińska.

Zestawienie rankingu TOP 2 proc. obejmuje blisko 160 tysięcy naukowców, w tym 726 osób pracujących w polskich ośrodkach naukowych, z 22 dyscyplin podzielonych na 176 obszarów.

Według Profesora Jerzego Duszyńskiego, prezesa Polskiej Akademii Nauk – "Lista TOP 2 proc. 2019 jest poważną i wiarygodną próbą zidentyfikowania światowej elity naukowej". Na podstawie liczby badaczek i badaczy znajdujących się na liście TOP 2 proc., profesor J. Duszyński opublikował zestawienie "najmocniejszych" polskich instytucji naukowych. Na 99 sklasyfikowanych w nim jednostek naukowych największą grupą wpływowych badaczy w naszym kraju może poszczycić się Polska Akademia Nauk.

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie uplasował się na wysokim 14. miejscu tego zestawienia, w tym na 6. miejscu w grupie uniwersytetów.

Na tym nie koniec sukcesów naukowców z UMCS. Prof. Jaco Vangronsveld po raz trzeci znalazł się także na prestiżowej liście najczęściej cytowanych naukowców świata (bez względu na dyscyplinę) wg bazy Web of Science – ranking Clarivate Analytics 2020.

Czytaj ten tekst i setki innych dzi瘯i prenumeracie

Wybierz prenumerat, by czyta to, co Ci ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakuj帷e reporta瞠 i porady ekspert闚 w sprawach, kt鏎ymi 篡jemy na co dzie. Do tego magazyny o ksi捫kach, historii i teksty z medi闚 europejskich. Zrezygnowa mo瞠sz w ka盥ej chwili.