Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Kilkanaście lat temu południowokoreańska KIA nie była podstawowym wyborem Polaków. Na listach rankingowych najlepiej sprzedających się nowych aut zajmowała miejsce w drugiej dziesiątce. Jednak Polacy z roku na rok zaczęli doceniać tę markę. Obecnie KIA, to dane z kwietnia tego roku, plasuje się już tuż za podium ustępując pola jedynie Toyocie, Skodzie i Volkswagenowi.

- Bo rynek, szczególnie ten motoryzacyjny, bezwzględnie weryfikuje jakość produktów. A auta marki KIA uzyskały uznanie jako dobre samochody na miarę potrzeb i oczekiwań naszego klienta - tłumaczy Mariusz Ciechomski, szef sprzedaży lubelskiego salonu KIA, firmy Technotop mieszczącej się w podlubelskiej Kalinówce.

Materiał PartneraMateriał Partnera KIA

Dzisiejsze Diesle to zupełnie inna technologia

Kupując auto marki KIA jaki wybrać silnik? To pytanie zadaje sobie chyba każdy potencjalny klient.

- Myśląc o wyborze jednostki napędowej trzeba przede wszystkim się zastanowić do jakich celów auto będzie wykorzystywane. Dla jednego klienta wybór benzyny jest oczywisty pod względem komfortu jazdy na krótkich trasach, dla innego Diesel okazuje się jedynym sensownym wyborem od strony ekonomicznej zużycia paliwa przy np. eksploatacji autostradowej. Bo trzeba wiedzieć, że przy obecnych cenach Benzyny i Diesla auto z silnikiem wysokoprężnym jest tańsze w eksploatacji nawet o jedną trzecią. Chodzi o niższe zużycie paliwa - zauważa Mariusz Ciechomski.

Dzisiejsze Diesle to zupełnie inna technologia, od tych produkowanych kilka, a nawet kilkanaście lat temu.

Nowa generacja tych silników spełnia obecną normę emisji spalin EURO 6, generując bardzo niskie CO2, niższe niż klasyczne samochody spalinowe. A trzeba pamiętać, że w niedalekiej przyszłości obecnie produkowane silniki Diesla zostaną zastąpione nowymi, z normą emisji spalin EURO 7., które będą spełniać jeszcze bardziej rygorystyczne normy ekologii.

Materiał PartneraMateriał Partnera KIA

Jakie samochody kupujemy dziś najczęściej?

Nie da się ukryć, że w perspektywie kilku, kilkunastu lat auta z napędem Diesla będą w odwodzie. Bo np. za 10, czy 15 lat takim autem prawdopodobnie w ogóle nie będzie można wjechać np. do centrum miast.

Mariusz Ciechomski: - Ta rewolucja na prawdę dzieje się na naszych oczach. Dam przykład. Przed dziesięciu laty sprzedawaliśmy 60 proc. aut z napędem Diesla i 40 proc. samochodów benzynowych. Dziś ta proporcja wygląda zupełnie inaczej. Połowa samochodów wyjeżdżających z naszego salonu to auta napędzane benzyną, 40 proc. to te z silnikiem Diesla, a 10 proc. to już hybrydy i auta w 100 proc. elektryczne. W najbliższym czasie ta tendencja będzie się jeszcze bardziej zmieniać. Oczywiście na korzyść aut z napędem hybrydowym czy elektrycznym.

613 kilometrów na jednym ładowaniu

Jak w przypadku aut z napędem hybrydowym i elektrycznym wygląda zasięg takich aut, czy to nie jest bariera odstraszająca potencjalnych nabywców?

- W przypadku pojazdów hybrydowych w ofercie KIA znajdziemy wersję HEV – hybryda i PHEV – Hybryda typu Plugin. Mamy do czynienia z pojazdami, które nie mają barier odległości i zachowują się jak klasyczne auta spalinowe z możliwością zatankowania paliwa na każdej stacji benzynowej. Posiadają one dwa silniki: spalinowy i elektryczny. Uzupełniają się na trasie, obniżają emisję w mieście, odzyskując energię kinetyczną do baterii - tłumaczy szef sprzedaży w lubelskim salonie KIA.

Różnica między klasyczną hybrydą "HEV" a "PHEV", czyli hybrydą typu Plugin polega na tym, że baterię tego ostatniego auta możemy doładowywać w domu z gniazda elektrycznego, bądź na stacji benzynowej, gdzie już są montowane ładowarki komercyjne. W efekcie otrzymujemy niski zużycie benzyny w cyklu mieszanym na poziomie 1,43 l/100 km (Kia XCeed Plug-In o mocy 141 KM).

- Drugi typ aut KIA to pojazdy tylko i wyłącznie elektryczne „EV”. Korzystają one z energii zgromadzonej w bateriach podczas ładowania z zewnętrznych źródeł. Proszę sobie wyobrazić, że dziś dla modelu KIA Eniro EV i KIA Soul EV gwarantujemy zasięgi 455 km, co czyni te pojazdy w pełni funkcjonalnymi również na trasach w Polsce z możliwością naładowania z szybkiej ładowarki komercyjnej. W niespełna godzinę do 80 proc. pojemności baterii. I jeszcze jedno. W trybie miejskim przy niskich prędkościach uzyskujemy możliwość pokonania dystansu około 613 km na jednym ładowaniu. Robi wrażenie. prawda? - podkreśla Mariusz Ciechomski.

Hybryda tańsza od Diesla

Przejdźmy do pieniędzy.

- Zróbmy kalkulację. Koszt naładowania baterii elektrycznej auta, na której pokonamy dystans ok. 370 km to przy obecnych cenach energii elektrycznej to ok. 86 zł/ i nocnej, tańszej domowej taryfie 30zł  . Pokonanie 100 km kosztuje nas na mieście wtedy ok. 23 zł,  w domu nawet schodzi koszt do 8zł .  Przy aucie z napędem Diesla to wydatek rzędu 30 zł - oblicza szef sprzedaży w lubelskim salonie KIA.

I zwraca uwagę: - Jednak pamiętajmy, że na dachach domów jednorodzinnych coraz częściej montowane są panele fotowoltaiczne. Proszę jednak pomyśleć jakie korzyści uzyskują ich użytkownicy, którzy z nadmiaru wytworzonej energii mogą użytkować praktycznie za darmo nowoczesny i ekologiczny samochód „EV”.

Czas na przegląd cen aut marki KIA. Skupmy się na coraz bardziej popularnym modelu XCeed w bogato wyposażonej wersji L . Auto z napędem benzynowym o pojemności 1,5 litra i mocy 160 KM kosztuje 104 999 zł, a z silnikiem Diesla (1,6 l /136 KM) 112 490 zł.

Dla porównania Hybryda typu Plugin (1,6 l/141 km) to wydatek rzędu 129 990 zł. Z kolei model XCeed MHEV – mikro Hybryda 48V  kosztuje - 108 990 zł. A to oznacza, że auta różnica cen aut z napędem konwencjonalnym od hybryd systematycznie się zmniejsza. To nie wszystko, bo dzięki programowi KIA Eko Drivers posiadacze instalacji fotowoltaicznej w swoim domu, którzy chcą kupić hybrydowe plug-in, bądź elektryczne auto tej marki otrzymają specjalny rabat do 13 tys. zł. Dzięki czemu ceny praktycznie się zrównują.

Materiał PartneraMateriał Partnera KIA

Wygodna, siedmiomiejscowa nowość w rozsądnej cenie.

Najnowszym przebojem południowokoreańskiego koncernu jest KIA Sorento. To zdecydowanie największy model w ofercie. Potężny SUV zabiera na pokład siedem osób i przyciąga uwagę wygodą podróżowania i wręcz amerykańskimi rozmiarami. Co ciekawe auto ma prawie pięć metrów długości, 1,7 wysokości i 1,9 szerokości.

Uwagę zwraca przede wszystkim cena. Auto z silnikiem

"PHEV" – Hybryda typu Plugin o łącznej mocy układu hybrydowego 265 km/350 Nm i mocy silnika benzynowego 1,6 t-GDI 180 km kosztuje 195 900 zł.

W aucie o takich rozmiarach zwraca uwagę przede wszystkim zużycie paliwa - 1,6 l na 100 km i szybki czas ładowania baterii - poniżej 3,5 godziny. No i przede wszystkim zasięg w trybie elektrycznym - do 70 km.

Oprócz wersji "PHEV" – Hybryda typu Plugin KIA Sorento jest dostępna także z silnikiem Diesla - 189 900 zł i "HEV" – hybryda - 159 900 zł.

Hybryda z siedmioletnią gwarancją

KIA jako pierwszy koncern motoryzacyjny wprowadził w Polsce 7-letnią gwarancje na wszystkie auta, lub 150-tysięczny przebieg. Co ważne, także na auta z napędem hybrydowy i elektrycznym.

- Ta gwarancja obejmuje każdą kolejną generację samochodów. Dotyczy ona także baterii. W KIA są one objęte także 7-letnim okresem gwarancji z limitem 150 tys. przejechanych kilometrów. Mało tego. Producent gwarantuje minimum 65 proc. pojemności baterii na koniec okresu gwarancyjnego - zwraca uwagę Mariusz Ciechomski.

I dalej przykład jednego z klientów, który nie tak dawno kupił używane, trzyletnie hybrydowe auto z 50 tysięcznym przebiegiem. - A to oznacza, że używany samochód jeszcze przez cztery lata będzie posiadał fabryczną gwarancję. Co do sprzedającego. Zdecydował się na ten ruch, bo wybrał nowszy model KIA. Dodam, że z poprzedniego modelu był bardzo zadowolony a to jest już kolejna taka zamiana.

Materiał PartneraMateriał Partnera KIA

KIA, czyli bezpieczeństwo.

KIA o przede wszystkim ekologia, ale także bezpieczeństwo. W autach tej marki pojawiła się cała gama inteligentnych układów, które podnoszą bezpieczeństwo jazdy. Do tej pory były one zarezerwowane dla aut klasy premium.

Wśród m.in.: * system autonomicznego hamowania (kia forward collision avoidance assist), * autonomiczny hamulec pokolizyjny (kia multi-collision brake assist), * układ unikania kolizji z pojazdem w martwym polu (kia blind-spot collision-avoidance), * inteligentny system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości (kia intelligent speed limit warning), * układ monitorowania martwego pola z funkcją wyświetlania obrazu z kamer bocznych na zegarach centralnych (kia blind spot collision warning), * asystent bezpiecznego wysiadania (kia safe exit assist), * układ unikania kolizji podczas cofania (rear cross traffic collision avoidance assist), * asystent jazdy po autostradzie (hda), * układ unikania kolizji parkingowych (parking collision-avoidance assist), * asystent jazdy utrzymujący pojazd na swoim pasie ruchu (kia lane following assist), * funkcja przypominania o pasażerach z tyłu (rear occupant alert).

Średnie zużycie paliwa modelu KIA XCeed

  • Silnik 1,5T-GDI, 160 KM, benzyna - 8-9 l/100 km.

Cena: 104 990 zł

  • Silnik 1,6CRDi SCR MHEV, 136 KM, Diesel - 5-6 l/100 km

Cena: 112 490 zł

  • Silnik 1,5 T-GDI MHEV, 160 KM, Hybryda (mikro Hybryda) - 4,5-5 l/100 km

Cena: 108 990 zł

  • Silnik 1,6 DGI, 141 KM, Hybryda Plug-In1,43 l/100 km

Cena: 129 900 zł

KIA, czyli Technotop.

Lubelski salon KIA należy do grupy Technotop, która w swoim portfolio ma także salony sprzedaży takich aut jak Subaru (Al. Kraśnicka) oraz Isuzu (Kalinówka). Od 2004 roku w skład naszej grupy dealerskiej wchodzi także firma Scandinavia Auto Sp. z o.o. odpowiedzialna za dystrybucję Volvo na terenie województwa lubelskiego.

  • KIA, hybrydy i elektryki
  • MHEV – mikro Hybryda
  • HEV – Hybryda
  • PHEV – Hybryda typu Plugi

www.technotop.pl/kia

Materiał PartneraMateriał Partnera Technotop

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.