Przez ostatnią dekadę Lublin stał się najważniejszym ośrodkiem we wschodniej Polsce i jednym z najdynamiczniej rozwijających się miast w całym kraju.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

W latach 2010-2020 łącznie zbudowano i wyremontowano ponad 200 km dróg, chodników i ścieżek dla rowerów. Zmodernizowano 23 mosty, wiadukty i estakady. Oprócz tego powstały też nowoczesne obiekty szpitalne i sportowe. Wiele z tych projektów zrealizował Budimex, który od ponad 15 lat aktywnie działa w Lublinie. Obecnie największy w Polsce generalny wykonawca zbliża się do końca budowy kolejnej bardzo ważnej dla miasta inwestycji infrastrukturalnej – Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne

Transport dalekobieżny, regionalny oraz miejski w Lublinie już niedługo połączy Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Głównym obiektem całej inwestycji jest nowy Dworzec Metropolitalny. Trzykondygnacyjny budynek dworca o powierzchni ponad 18 tys. m2 został dostosowany do bezkolizyjnego przemieszczania się pieszych oraz osób z niepełnosprawnościami. Natomiast pod nim powstał parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. m2, który pomieści 174 samochody. Obok znajdują się niezależne perony odjazdowe komunikacji autobusowo-busowej i komunikacji miejskiej przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełniają funkcję ozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy inspirowane ludowymi wycinankami. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami to ponad 19 tys. m2. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Ponadto zostaną wdrożone inteligentne systemy transportowe (ITS), w szczególności systemy wykorzystujące technologie informacyjne i komunikacyjne, związane z pełną obsługą pasażera, systemów informacji pasażerskiej i przystankowej. Dodatkowo wokół dworca powstaje zupełnie inny układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu.

Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Lublinie
Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Lublinie 

Umowa między Budimeksem a Zarządem Dróg i Mostów oraz Zarządem Transportu Miejskiego została podpisana w Lublinie w grudniu 2020 roku. Zaawansowanie prac wynosi obecnie 65%. Zakończono roboty związane z żelbetem oraz montażem konstrukcji stalowej. Obecnie prowadzone są prace mające na celu pokrycie budynku głównego i wiat peronowych dachem. Pozostało jeszcze wykonanie instalacji sanitarnych, elektrycznych, robót wykończeniowych, a także dokończenie infrastruktury drogowej w obrębie samego obiektu jak również ulic okalających.

Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Lublinie
Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Lublinie 

Dworzec przyjazny środowisku

To co wyróżnia budynek dworca to zastosowanie szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. Energię potrzebną do ogrzania budynku dostarczać będą gruntowe pompy ciepła. Z kolei zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł „budynku w budynku", czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być ok. 6 tys. m2 paneli fotowoltaicznymi o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną kompleksu. Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia. Na dachu budynku dworca planowane są nasadzenia zieleni, z naciskiem na gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza. Z kolei specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin oraz do celów sanitarnych.

Budimex w Lublinie

W ciągu ostatnich 15 lat Budimex zrealizował wiele, różnorodnych projektów w Lublinie. Odpowiadał za budowę bloku operacyjnego składającego się z sześciu kondygnacji i nadbudowę głównego budynku Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką SP ZOZ. W dobudowanej części znalazł się oddział położniczy i kardiologiczny z hybrydową salą operacyjną (w jednym miejscu istnieje możliwość wykonywania zarówno mało inwazyjnych zabiegów, jak i skomplikowanych operacji serca – w każdej chwili można zmienić metodę operacji). Ponadto Budimex rozbudowuje Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 1 o nowy budynek obejmujący m.in. nowy blok operacyjny, SOR, oddział intensywnej terapii oraz zakłady diagnostyki i laboratoria.

Szpital Kliniczny w Lublinie
Szpital Kliniczny w Lublinie 

Budimex ma też swój wkład w rozwój infrastruktury sportowej w Lublinie. Wybudowany na terenie byłej cukrowni Stadion Miejski może pomieścić 15,5 tys. widzów. Fasada stadionu została zaprojektowana w formie podłużnych pasów okalających budynek – metalowych paneli o stosunkowo dużej perforacji. Dzięki temu, po uruchomieniu systemu iluminacji, rozświetlona bryła budynku stanowi charakterystyczny punkt orientacyjny. Ze względu na trudne warunki gruntowe obiekt posadowiony jest na żelbetowych palach.

Stadion Miejski Lublin
Stadion Miejski Lublin 

Dodatkowo Budimex zaprojektował i zrealizował 8-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Via Carpatia od Węzła Kamień do Węzła Sokołów Małopolski Północ. Droga z dwoma Miejscami Obsługi Podróżnych (MOP) i Obwodem Utrzymania Drogi (OUD) była ostatnim odcinkiem w budowie łączącym Lublin z Rzeszowem. Budimex zajmował się również rewitalizacją Placu Litewskiego. W centralnej części placu, w miejscu starej fontanny, powstał interaktywny kompleks urządzeń wodnych z możliwością organizowania pokazów multimedialnych. W ramach inwestycji Budimex wymienił również wszelkie instalacje i wybudował ogrodzenie dla stacji meteorologicznej.

Plac Litewski Lublin
Plac Litewski Lublin 

Najlepszy według podwykonawców

W 2022 roku po raz kolejny Budimex został uznany za firmę, z którą współpraca przebiega najlepiej w opinii podwykonawców budowlanych. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez ASM Centrum Badań Analiz i Rynku, czyli polską firmą posiadającą status centrum badawczo-rozwojowego. W sondażu, w którym udział wzięło ponad 300 firm z całego kraju, Budimex znalazł się na pierwszym miejscu spośród dziesięciu czołowych generalnych wykonawców. Ponadto firma została ogłoszona najlepszym partnerem do współdziałania, a także pod względem warunków finansowych i terminów płatności. Budimex współpracuje z ponad 50 tys. firm podwykonawczych i dostawczych. Na budowach zaangażowane są w większości polskie firmy lokalne, w sumie ponad 20 tysięcy ludzi.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej