W raportach Instytutu Badań Edukacyjnych narzędziem oceny szkół jest tzw. Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) - zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania.
- To metoda pomiaru jakości nauczania i postępów w nauce. W przypadku liceów polega na porównaniu indywidualnych wyników z egzaminu gimnazjalnego z egzaminem maturalnym, pozwalając ocenić ewaluację pracy liceum. Czyli określić postęp w zdobywaniu wiedzy i umiejętności u grupy uczniów poprzez zestawienie tego, z czym przyszli do szkoły, z wynikami, z jakimi ją opuszczają - tłumaczy prof. Roman Dolata z Instytutu Badań Edukacyjnych, koordynator merytoryczny projektu EWD.
Wśród rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół metoda EWD ma wielu zwolenników, bo pokazuje efekty pracy nie tylko renomowanych szkół (do których trafiają zdolne dzieci i opuszczają je ze świetnymi wynikami), ale także często niedocenianych placówek, które przyjmują uczniów z problemami, ale dzięki ciężkiej pracy osiągają dobre wyniki końcowe. EWD ma też grupę krytyków, którzy uważają, że nie pokazuje całej prawdy o szkole, bo koncentruje się na wynikach egzaminów.
Najnowszy raport z punktacją EWD obejmuje wyniki matur z ostatnich trzech lat: 2014-2016. Efektem pracy analityków z IBE jest internetowa wyszukiwarka (www.ewd.edu.pl) wszystkich ogólniaków w Polsce, która ocenę szkoły pokazuje jako wykres z elipsą. W zależności od ułożenia elipsy rezultat jest lepszy lub gorszy. Jak odczytać wykres? Im wyżej położony jest środek elipsy, tym więcej punktów EWD zdobyła dana szkoła. W najnowszym opracowaniu znalazły się także dane liczbowe, które ułatwiają porównanie szkół. Każda otrzymała punkty w dwóch kategoriach tematycznych: przedmioty humanistyczne i matematyczno-przyrodnicze
W raportach Instytutu Badań Edukacyjnych narzędziem oceny szkół jest tzw. Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) - zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania.
- To metoda pomiaru jakości nauczania i postępów w nauce. W przypadku liceów polega na porównaniu indywidualnych wyników z egzaminu gimnazjalnego z egzaminem maturalnym, pozwalając ocenić ewaluację pracy liceum. Czyli określić postęp w zdobywaniu wiedzy i umiejętności u grupy uczniów poprzez zestawienie tego, z czym przyszli do szkoły, z wynikami, z jakimi ją opuszczają - tłumaczy prof. Roman Dolata z Instytutu Badań Edukacyjnych, koordynator merytoryczny projektu EWD.
Wśród rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół metoda EWD ma wielu zwolenników, bo pokazuje efekty pracy nie tylko renomowanych szkół (do których trafiają zdolne dzieci i opuszczają je ze świetnymi wynikami), ale także często niedocenianych placówek, które przyjmują uczniów z problemami, ale dzięki ciężkiej pracy osiągają dobre wyniki końcowe.
EWD ma też grupę krytyków, którzy uważają, że nie pokazuje całej prawdy o szkole, bo koncentruje się na wynikach egzaminów. Najnowszy raport z punktacją EWD obejmuje wyniki matur z ostatnich trzech lat: 2014-2016. Efektem pracy analityków z IBE jest internetowa wyszukiwarka (www.ewd.edu.pl) wszystkich ogólniaków w Polsce, która ocenę szkoły pokazuje jako wykres z elipsą. W zależności od ułożenia elipsy rezultat jest lepszy lub gorszy.
Jak odczytać wykres? Im wyżej położony jest środek elipsy, tym więcej punktów EWD zdobyła dana szkoła. W najnowszym opracowaniu znalazły się także dane liczbowe, które ułatwiają porównanie szkół. Każda otrzymała punkty w dwóch kategoriach tematycznych: przedmioty humanistyczne i matematyczno-przyrodnicze
Wszystkie komentarze