Kultura czerpie z biznesu pełnymi garściami. A czego biznes uczy się od kultury?
- Samo budowanie produktu i jego marki to poszukiwanie wartości. A to obszar kultury. Tak jak definiowanie potrzeb człowieka, jego zachowań i sposobu życia. Świetnym przykładem jest Apple, czyli marka biznesowa, popularna poprzez określone atrybuty kulturowe, jak design, obsługa, poczucie przynależności do rodziny pasjonatów tej marki.
Sukces biznesowy kinematografii, fonografii, wzornictwo przemysłowe, działalność reklamowa - to wszystko biznes kulturalny, czyli bardzo dochodowe przemysły kreatywne.
Czy kultura może być kołem zamachowym rozwoju?
- Zdecydowanie tak. Myślę, że paradoksalnie jest to najtańsza inwestycja w rozwój gospodarczy danego miejsca. Właśnie w ten sposób zwraca się inwestowanie w działalność misyjną instytucji kultury. Kultura pobudza kreatywność, inicjuje procesy intelektualne, wpływa na opinię o danym miejscu. Przekłada się w znacznym stopniu na zainteresowanie turystów. Miasto może stać się bardziej elastyczne i inspirujące. Efekty tego już widać w Lublinie. Wiele przedsięwzięć realizowanych w tym mieście, nawet w obszarze technicznym, jest innowacyjnych, kreatywnych. Mamy silną emigrację, która pracuje w przemysłach kreatywnych, np. moda, muzyka rozrywkowa czy design. Dzięki temu Lublin jest też silny w usługach. Piotr Voeklel, założyciela grupy kapitałowej Vox zrzeszającą firmy z branży wykończenia i aranżacji wnętrz, mówił, że najlepszy biznes robią humaniści. Bo wykazują się wrażliwością, która prowadzi do szukania niestandardowych rozwiązań. Przytacza na swoim przykładzie umiejętności, które zdobył, pracując w teatrze.
Znamy przykłady podejmowania decyzji o zainwestowaniu w danym miejscu, które są determinowane nie tylko ceną działki i tanią siłą roboczą, ale właśnie poziomem kultury i klimatem danego miejsca. Oferta kulturalna coraz częściej staje się znaczącym powodem decyzji inwestycyjnej. Dlatego silne ośrodki gospodarcze na całym świecie wiążą się z bardzo mocną ofertą kulturalną.
Wszystkie komentarze