Największy lotniczy port w kraju, chce wybudować w Białej Podlaskiej międzynarodowe konsorcjum
Lotnisko, o zakładanych możliwościach obsługi 6-8 mln pasażerów rocznie, miałoby ustępować tylko stołecznemu Okęciu.
Pomysł nowych lotnisk w Polsce nie jest nowy, a plany i marzenia różnych lotniczych lobby nabrały realnych kształtów już w połowie 1996 roku. Wtedy to MON podjął słynną decyzję nr 101 o udostępnieniu dla potrzeb lotnictwa cywilnego aż 14 lotnisk wojskowych. Wśród nich jest Biała Podlaska, w której zakończyła się krajowa konferencja lotnicza.
Najbardziej sensacyjnym tematem dwudniowego spotkania przedstawicieli wszystkich portów lotniczych w Polsce i firm z sektora budowy, wyposażenia i obsługi lotnisk, była prezentacja planów zamiany miejscowego lotniska wojskowego w międzynarodowy port.
Głównym inicjatorem pomysłu jest turecki biznesmen Vahap Toy, właściciel spółki Epit & Korporacja Rozwoju Wschód-Zachód. Do realizacji zachęcił 25 inwestorów z USA, Kanady, Turcji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. - Nasi partnerzy to liczące się w branży międzynarodowe firmy, jak np. John Hopkins - operator 14 lotnisk w Ameryce. Żaden z zainteresowanych nie zerwał z nami kontaktu po zamachach 11 września w USA - podkreśla prezes Epit & KRWZ Ryszard Grabas.
- A do tego strefa gospodarcza i część komercyjna z hotelami, restauracjami, aqua parkiem, centrum kongresowym, medycznym, nowym osiedlem mieszkaniowym. Przewidujemy, że po oddaniu inwestycji liczba mieszkańców Białej Podlaskiej sięgnie 150 tysięcy. Przy samej budowie może znaleźć zatrudnienie 17 tys. ludzi, a później pracować tu będzie nawet i 35 tys. osób - mówi prezes Grabas.
Epit & KRWZ założył spółkę Port Lotniczy Biała Podlaska, w której ma 49 proc. udziałów. 51 procent akcji należy do Skarbu Państwa, a ma je przejąć samorząd wojewódzki. - Nasze lotnisko i strefa gospodarcza zostały zapisane w strategii rozwoju województwa lubelskiego. Cała inwestycja będzie jednak prowadzona poza budżetem państwa, w oparciu o środki inwestorów - przekonuje prezes spółki i dyrektor Portu Lotniczego Biała Podlaska Piotr Wieczorek.
Nowemu lotnisku stanęły jednak na drodze lasy. Były dyrektor Lasów Państwowych odmówił przekazania pod inwestycję terenów leśnych, z których należałoby wyciąć przynajmniej 300 ha. Epit&KRWZ zabiega więc w obecnym rządzie o zmianę decyzji. Mówi się wręcz o lobbingu znanych podlaskich parlamentarzystów - Franciszka Stefaniuka (PSL) i Lecha Nikolskiego (SLD) na rzecz przełamania lodów wokół bialskiego lotniska. Gdy tylko uzyskamy przychylną decyzję co do lasu, ruszymy z pracami - zapewnia prezes Ryszard Grabas. n
Port Lotniczy Biała Podlaska to inwestycja szacowana na 2,3 mld USD. Dwa pasy startowe o długości 4,2 oraz 3,7 km, płyta mieszcząca min. 20 samolotów, terminal pasażerski obsługujący do 8 mln podróżnych rocznie, terminal cargo z bazą składową i magazynem paliw.
Wszystkie komentarze