Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
1 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Moto Strefa WSK mieści się w dawnym budynku gimnazjum przy ul. Wyspiańskiego. W dwóch salach można z bliska obejrzeć 27 oryginalnych modeli motocykli oraz setki zdjęć, publikacji oraz historycznych dokumentów ukazujących najlepsze lata świdnickiego zakładu. Na zdjęciu pierwszy motocykl WSK M06-64
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
2 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Prawdziwą perełką w kolekcji jest "Sarenka" wyprodukowana na przełomie 1962 i 1963 roku o jednoramowej konstrukcji rodem z filmów science-fiction. Niestety motocykl ten nigdy nie był produkowany masowo. Powód? Zbyt wysokie koszty. Na zdjęciu prototyp M15 "Sarenka" III
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
3 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Oprócz jednego seryjnego egzemplarza B3 w muzeum znajduje się oryginalny motocykl, którym Marek Michel, student z Krakowa wyruszył w podróż dookoła świata. Na wuesce pokonał przeszło 38 tys. km i odwiedził 117 krajów (w tym Fidżi i Syrię). Ciekawostką jest, że w czasie wojaży ani razu nie przebił opony
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
4 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Kolejnym cennym egzemplarzem jest WSK M06, pierwszy jednoślad wyprodukowany z zakładzie w 1954 roku. Motocykl waży niecałe 100 kg, maksymalnie osiągał prędkość 75 km/h i spalał średnio 3 litry paliwa na 100 km
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
5 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Równie popularna w latach 70. była seria "ptaków" z których trzy modele: Lelek, Kobuz i Dudek, znajdują się w świdnickiej Moto Strefie WSK. Na zdjęciu model M21 W2 "Dudek"
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
6 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Większość eksponatów w Moto Strefie została wypożyczona od zakładów ale część przekazali prywatni właściciele
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
7 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Lelki, Kobuzy i Dudki sprzedały się w kilkudziesięciu tysiącach egzemplarzy a swój sukces na pewno w dużej mierze zawdzięczały stylizacji na amerykańskie soft choppery
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
8 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
- Cały czas zgłaszają się do nas pasjonaci, którzy odrestaurowali swoje stare wueski ale niestety w tym momencie zwyczajnie nie mamy miejsca na kolejne motocykle - mówi Karol Falenta, opiekun kolekcji. Na fotografii WSK M21 W2 "Sport"
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
9 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Sytuacja może się zmienić kiedy Miejski Ośrodek Kultury przeniesie się do nowowybudowanego Centrum Kultury
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
10 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Władze Świdnika planują także stworzyć Izbę Tradycji Miasta w budynku, które obecnie zajmuje MOK. Miejsce to ma prezentować trzy filary, na których opiera się świdnicka historia czyli WSK, Świdnicki Lipiec oraz tradycje lotnicze
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
11 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Wśród wszystkich jednośladów trudno wybrać najciekawszy model. - Każdy motocykl ma swoją historię, każdy jest świadectwem tego jacy genialni konstruktorzy tutaj pracowali. Mamy tu zarówno modele, które były produkowane w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy jak również prototypy, które nigdy nie trafiły do masowej produkcji - dodaje Karol Falenta. Na zdjęciu WSK MR16C "Formaero"
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
12 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Jednym z unikatowych motocykli jest na pewno motorynka wueska 50 z 1983 roku. Istnieje tylko jeden jej egzemplarz, który można zobaczyć właśnie w Świdniku
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
13 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Oprócz prototypowych jednośladów i tych prezentujących śmiałe i oryginalne wizje konstruktorów, możemy obejrzeć najbardziej popularne i najlepiej sprzedające się modele
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
14 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Takim motocyklem bez wątpienia jest wueska B3, która została wyprodukowana w niemal 700 tys. egzemplarzy. Co sprawiało, że cieszyła się takim powodzeniem? Przede wszystkim były tanie, bezpieczne i bardzo łatwe w obsłudze.
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
15 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Do muzeum trafił również 2 000 000 motocykl M06 B3 "Kos"
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
16 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
W okresie swojej działalności WSK było na dobrą sprawę jedynym polskim producentem seryjnych motocykli. Na zdjęciu WSK M30 1 "Sokół"
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
17 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Muzeum motocykli można zwiedzać we wtorki i czwartki od godz. 12 do 16 a w pozostałe dni trzeba się umawiać telefonicznie
Fot. Rafał Michałowski / Agencja Wyborcza.pl
18 z 18
Legendarne świdnickie wueski. Jak wyglądają? ZOBACZ
Bilet wstępu ma formę cegiełki. Możemy zapłacić 1, 2 lub 5 zł
Wszystkie komentarze