W środę kilkanaście ukraińskich Zaporożców przyjechało do Lublina. Stąd pojadą do Warszawy i Gdańska. W drodze powrotnej do Lwowa odwiedzą również Przemyśl. Jak mówią organizatorzy, rajd ma promować przyszłoroczne Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w Polsce i na Ukrainie oraz starania Lublina o tytuł ESK.
REKLAMA
1 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Zabytkowe zaporożce zawitały do Lublina z okazji rajdu tych pojazdów
2 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Z Lublina ukraińskie samochody pojadą do Warszawy i Gdańska. W drodze powrotnej do Lwowa odwiedzą również Przemyśl. Jak mówią organizatorzy, rajd ma promować przyszłoroczne Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w Polsce i na Ukrainie oraz starania Lublina o tytuł ESK
3 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Inicjatorami i uczestnikami rajdu są członkowie fanklubu zaporożców ?Zaz-Kozak?, który powstał w 1983 roku we Lwowie
4 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Przejechali zaporożcami pół Europy, wydają ostanie pieniądze na naprawy, a wczoraj zapewniali, że podczas swojego rajdu będą popierali kandydaturę Lublina do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku
5 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Produkcja kultowych dla Ukraińców samochodów rozpoczęła się na początku lat 60. XX wieku. Produkowano je w fabryce w Zaporożu
6 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Przez 34 lata produkcji, do 1964 roku wyprodukowano ponad 3 miliony 400 tysięcy tych samochodów.
7 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Był w swoim czasie najtańszym samochodem produkowanym w Związku Radzieckim. Kosztował 1800 rubli
8 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Semen Bandrowski, członek ?Zaz-Kozak? mówi, że dzisiaj Zaporożca można kupić już za 200-300 dolarów
9 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
W czasach radzieckich zaporożce pieszczotliwie nazywano gorbatyj, czyli garbaty
10 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Dziś garbatego można kupić za relatywnie niewielkie pieniądze. Jednak doprowadzenie go do stanu używalności, to koszt kilku tysięcy - zaznacza Semen Bandrowski.
11 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Zaporożce miały wiele niedoróbek, np. mikroskopijnych rozmiarów bagażnik.
12 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Mimo to były cenione przez użytkowników, bo okazały się być wytrzymałą konstrukcją radzącą sobie nieźle na drogach gruntowych.
13 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Produkowano również wersje eksportowe zaporożca pod nazwą Jałta
14 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Fani zaporożców twierdzą, że te samochody idealnie oddają kozacką duszę
15 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Przede wszystkim wyróżnia je oryginalna sylwetka nie do podrobienia. Jedni mówią, że to sylwetka "samochodopodobna"
16 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Inni twierdzą, że przewrotny zaporożec powodowany swoją rogatą duszą jeździ kiedy chce, robi, co chce. Jak zaporoski Kozak
17 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Następcą zaporożca był samochód Tavria, również produkowany w zakładach ZAZ w Zaporożu
18 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
AvtoZAZ nieźle prosperuje do dziś. Wykupił nawet część akcji warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych
19 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
W Zaporożu dziś powstają montowane w swoim czasie w Warszawie samochody Daewoo Lanos
20 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
Zaporożce zaś jeżdżą po Europie z fanklubem "Zaz-Kozak"
21 z 21
Zaporożec: samochód - legenda
I przez najbliższe dni będą reklamować wspólne polsko-ukraińskie Euro 2012 i kandydaturę Lublina do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016, którą popiera Lwów
Wszystkie komentarze